فهرست
جستجو در سایت
ورود به صفحه فروشگاه
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف

سیناپردازش برای تمام نرم‌افزارهای مالی، اداری و اصناف و همچنین اپلیکیشن و وب اپلیکیشن به سفارش شما، طراحی اختصاصی انجام می‌دهد.

ورود به صفحه آموزش
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف
دانلود
پشتیبانی
سامانه پیامکی

آئین نامه تاسیس مراکز فیزیوتراپی

آئين نامه تاسيس مراكز فيزيوتراپي
راهنمای مطالعه

آئین نامه تاسیس مراکز فیزیوتراپی

فصل اول) تعاریف:

ماده۱ -فیزیو تراپی یکی از رشته های توانبخشی است آئین نامه تاسیس مراکز فیزیوتراپی کـه در آن از عوامـل فیزیکـی ماننـده گرمـا، سرما،آب ، امواج الکتروماگنتیک ( نور، امواج مادون قرمـز، مـاوراء بـنفش ، لیـزر کـم تـوان و …) و حرکت درمانی به منظور بازتوانی بیماران نیازمند و معلولین استفاده می گردد.

ماده۲ -مرکز فیزیوتراپی که در آئین نامه به اختصار(( مرکـز)) نامیـده مـی شـود بـه محلـی اطـلاق می گردد که طبق ضوابط و مقررات وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی جهت انجام خـدمات فیزیوتراپی بعد از اخذ پروانه های قانونی (تأسیس و مسئول فنی) دایر شـده کـه بصـورت روزانـه و سرپایی فعالیت می نماید.

تبصره- دراین آئین نامه به اختصار به وزارت بهداشت، درمـان و آمـوزش پزشـکی((وزرات)) و بـه دانشگاه/دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمـانی ((دانشـگاه/دانشـکده)) و بـه کمیسـیون تشخیص امور پزشکی موضوع ماده ۲۰ قانون مربـوط بـه مقـررات امـور پزشـکی ، دارویـی ، مـواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال ۱۳۳۴ )با اصلاحات بعدی) (( کمیسیون قانونی)) و به پروانه هـای تأسیس و مسئولان فنی (( پروانه های قانونی)) گفته می شود.

ماده۳ -متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به شخصی اطلاق می شود کـه دوره طـب عمـومی را بـه پایان رسانده و دوره کامل تخصصی طی فیزیکی و توانبخشی را در یکی از مراکز دانشگاهی داخل یا خارج از کشور گذرانده و موفق به اخذ مدرک تخصصی شده باشد.

ماده۴ -فیزیوتراپیست به شخصی اطلاق می شود کـه دوره کامـل فیزیـوتراپی را در یکـی از مراکـز آموزش دانشگاهی داخل یا خارج از کشـور گذرانـده و موفـق بـه اخـذ مـدرک علمـی کارشناسـی ،کارشناسی ارشد، یا D.ph در رشته فیزیو تراپی شده باشد.

ماده۵ -کاردان فیزیوتراپی به شخصی اطلاق می شود که یکی از رشته های مربوط به فیزیو تراپی را گذرانده و موفق به اخذ گواهینامه رسمی دانشگاهی شده باشد.

ماده۶ -مدارک تحصیلی دانش آموختگان خارج از کشور در کلیه مقاطع یاد شده باید به تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری(در مورد دانش آموختگان سال های گذشته) رسیده باشد.

ماده۷ -پروانه های تاسیس و مسئول فنی پروانه های قانونی می باشند که از طریـق وزارت، پـس از تصویب کمیسیون قانونی بعنولن مجوز فعالیت هر مرکز صادر می گردد.

تبصره- برای هر متقاضی واجد شرایط و صلاحیت براساس مفاد مندرج در این آئین نامه فقط پروانـه تأسیس یک مرکز صادر می شود.

فصل دوم- آئین نامه تاسیس مراکز فیزیوتراپی:

ماده۸ -تاسیس مرکز فیزیوتراپی منوط به کسـب موافقـت اصـولی (پروانـه تأسـیس ) از کمیسـیون قانونی وزارت بوده که با رعایت قوانین مصوب و مفاد این آئین نامه اقدام

به بررسی و صدور پروانه بهره برداری خواهند نمود.

تبصره- پیشنهاد اعطای موافقت اصولی و صدور پروانه بهره برداری صرفا” با در خواست و موافقت دانشگاه های علوم پزشکی قابل طرح در کمیسیون قانونی می باشد.

ماده۹ -اجازه تاسیس مرکز فیزیوتراپی به اشخاص داده می شود که دارای شرایط ذیل باشند.

الف) تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
ب) نداشنن سوء پیشینه کیفری موثر و اعتیاد به مواد مخدر(تسلیم گواهی سوء پیشینه و عـدم اعتیـاد
به مواد مخدر در زمان درخواست همکاری با مرکز فیزیوتراپی برای کلیه کارکنان الزامی است)
ج) دارا بودن یکی از مدارک تحصیلی زیر:

– تخصص طب فیزیکی و توان بخشی
-D.ph فیزیو تراپی
– کارشناسی ارشد فیزیو تراپی
– کارشناس فیزیو تراپی

تبصره۱ -نهادها و مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت که از بودجه عمـومی اسـتفاده مـی نماینـد در صورتی می توانند تقاضای تاسیس مرکز فیزیوتراپی نمایند که دارای مجوز صادره با توجـه بـه مفـاد این آئین نامه و همچنین ، اجازه تأسیس موسسات پزشکی قید شده باشند.

تبصره۲ -به موسس یا موسسان مرکز فیزیوتراپی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی بیش از یک پروانه تاسیس داده نمی شود. ضمنا” یک نفر نمی تواند بطـور همزمـان موسـس یـک مرکـز فیزیـوتراپی و مسئول فنس مرکز دیگر باشد. موسس یا موسسین بایستی حداقل برای یـک نوبـت کـاری مسـئولیت فنی مرکز مربوط را تقبل نمایند.

تبصره۳ -شخصیت حقوقی بایستی دارای اساسنامه تائید شده از سوی مراجع ذیصلاح قـانونی بـوده و در آن ارگان ، تشکیلات ، شرح وظایف و اختیارات هیأت مدیره و نحـوه انتخـاب آن ، منـابع مـالی ، شرایط عضویت و نحوه انحلال آن پیش بینی شده باشد و همچنین باید فرد یا افراد واجـد شـرایطی را بعنوان موسس معرفی نمایند.

تبصره۴ -احراز صلاحیت موسس یا موسسان و همچنین مسـئول یـا مسـئولان فنـی براسـاس شـرایط مندرج در این آئین نامه به عهده کمیسیون قانونی می باشد.

تبصره۵ -در مواردیکه مؤسس و مسئول فنی مرکز یک نفر باشد و شخص مزبور فوت نمایـد، وراث او می توانند با ارائه گواهی تسلیم دادخواست حصر وراثت و معرفی مسئول یا مسـئولان فنـی واجـد شرایط از دانشگاه مربوطه درخواست صدور پروانه مسئول فنی موقت نمایند.

اعتبار ایـن پروانـه بـه مدت دوسال خواهد بود و وراث مکلفند بمحض دریافت گواهی حصر وراثت با ارائه گـواهی مـذکور نسبت به معرفی شخص و یا اشخاص واجد شرایط قانونی، بعنوان موسس جدیـد اقـدام کننـد در غیـر اینصورت موسسه تعطیل خواهد شد.

تبصره۶ -پروانه تأسیس موسسات فیزیوتراپی براساس نظام سطح بنـدی خـدمات بهداشـتی، درمـانی صادر می گردد( درحال حاضر شاخص جمعیتی برای مرکز۰۰۰/۳۰ نفر می باشد)

فصل سوم) بهره برداری، انتقال، تعطیل:

ماده۱۰ -زمان فعالیت مراکز فیزیوتراپی حداقل یک نوبت صبح است و درصـورت داشـتن دو نوبـت کاری(صبح و عصر) نیازمند معرفی مسئول فنی جداگانه برای هر نوبت کاری است.

ماده۱۱ -شروع بکار و فعالیت مرکز فیزیوتراپی منوط به دارا بودن تجهیـزات مـورد نیـاز و معرفـی مسئول یا مسئولان فنی و سایر افراد فنی جویای کار جهت کلیه نوبت های کاری می باشد.

پس از احراز صلاحیت اشخاص فوق و کافی بودن تجهیزات و فضای فیزیکی توسط واحد مربوطه به مرکز پروانه بهره برداری داده خواهد شد.

تبصره۱-کلیه مراکز فیزیوتراپی موظفند در زمان تمدیـد پروانـه، مفـاد ایـن دسـتورالعمل را رعایـت نمایند. در ضمن تمدید پروانه های تأسیس و مسئولین فنی مرکز براساس قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی و ضوابط آن خواهد بود.

تبصره۲ -ضوابط و حداقل استانداردهای فیزیکی ، فنی ، ساختمانی ، تجهیزات دسـتگاه هـا و نیـروی انسانی مورد نیاز مراکز فیزیوتراپی نسبت بـه تعـداد بیمـار پـذیرش شـده توسـط کمیسـیون قـانونی مشخص و به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ خواهد شد.

ماده۱۲ -برای شروع فعالیت و اخذ پروانه بهره برداری، معرفی حداقل ۵۰ %کادر فنی (مسئول فنی و کادر فیزیوتراپ) از دانش آموختگان گروه پزشکی و وابسته جویای کار مورد تائید دانشـگاه کـه در مراکز دولتی و خصوصی هیچ نوع اشتغال مداوم نداشته باشند برای تمامی نوبت های کاری ضـروری است.

ماده ۱۳ -مسئول پذیرش مراکز فیزیـوتراپی بایسـتی از بـین افـراد جویـای کـار رشـته کـاردانی یـا کارشناسی مدارک پزشکی ، انتخاب و معرفی شوند( در صورت نبـودن داوطلـب کـافی ، بکـارگیری فارع التحصیلان پرستاری بلامانع است)

ماده۱۴ -مسئولان فنی و همکاران فنی مراکز فیزیوتراپی نمی توانند در شبانه روز بیش از دو نوبـت کاری در مرکز فعالیت نمایند.

تبصره: بکارگیری ، تغییر و جابجایی پرسنل مراکز بایستی قبلا” به اطلاع معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بصورت مکتوب رسانده شود.

ماده۱۵ -افرادیکه در استخدام سازمانهای دولتی و وابسته به دولت هستند نمی توانند مسئولیت فنـی و یا همکاری در بیش از یک نوبت کاری مراکز فیزیوتراپی بخش غیردولتی را بپذیرد.

ماده۱۶ -با توجه به قوانین استخدامی ، اعضای هیئت علمی تمام وقـت جغرافیـایی مجـاز نیسـتند در طول خدمت در محل دیگری به جزء مؤسسات وابسته به دانشگاه اشتغال داشته باشد. پروانه تأسـیس و پروانه بهره برداری برای این افراد پس از استخدام فقط جهت بخشهای دانشـگاهی (کلینیـک هـای ویژه و بیمارستانها) صادر می شود.

تبصره-پروانه تأسیس و پروانه بهره برداری در بخش غیر دولتی برای افراد موضوع این ماده پـس از بازنشستگی از خدمات دولتی صادر خواهد شد. در صورت قطع ارتباط استخدامی بهر دلیلی و قبل از بازنشستگی این گونه افراد با دانشگاه پروانه صادره موضوع ماده فوق لغـو و پروانـه تأسـیس مرکـز فیزیوتراپی طبق ضوابط مربوطه برای آنان صادر می شود.

ماده۱۷ -انتقال پروانه تاسیس به غیر توسط موسس بدون موافقت کمیسـیون قـانونی ممنـوع اسـت . برای افرادی که یکبار پروانه تاسیس گرفته و به هر علتی به شخص یا اشخاص واجد شـرایط دیگـری واگذار کرده اند مجددا” پروانه تاسیس صادر نخواهد شد. ولی با رعایت سایر مقررات مـی توانـد از پروانه های تاسیس صادر شده استفاده کند.

ماده۱۸ -انتقال مرکز فیزیوتراپی از یکی محل به محـل دیگـر منـوط بـه رعایـت شـرایط قـانونی و مقررات مندرج در این آئین نامه و موافقت دانشگاه مربوط است.

ماده۱۹ -پروانه مسئول فنی موسسات و بخشهای فیزیـوتراپی بیمارسـتان و درمانگـاه هـا فقـط بنـام پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و یا فیزیوتراپیست واجد شرایط پـس از تائیـد کمیسـیون قانونی صادر می شود.

ماده۲۰ -تعطیل موقت مرکز فیزیوتراپی با موافقت دانشگاه مربوطه حداکثر تا سه ماه مجاز است مگر در مورد ماموریتهای اداری ، آموزشـی و بیمـاری کـه مـورد قبـول دانشـگاه مربوطـه قـرار گیـرد .

درصورت عدم رعایت این موضوع دانشگاه های ذیربط می توانند با توجه به نیاز منطقه در محـدوده آن مرکز فیزیوتراپی به فرد دیگری طبق ضوابط و با اعلام نظر نهایی کمیسیون قانونی اجازه تاسـیس مرکز دیگری بدهند.

تبصره- درصورتیکه بدون اطلاع قبلی دانشگاه اقدام به تعطیلی مرکز بیش از سه ماه گردد، دانشـگاه ذیربط می تواند با توجه به نیاز منطقه در محدوده آن مرکز فیزیوتراپی به فرد دیگـری طبـق ضـوابط اجازه تاسیس مرکز فیزیوتراپی جدید بدهد.

ماده۲۱ -هر نوع نام گذاری و تغییر نام و محل مرکز باید با هماهنگی دانشـگاه/دانشـکده مربوطـه و موافقت وزارت صورت پذیرد، در این صورت پروانه جدید بنام و یا برای محل جدیـد صـادر خواهـد شد.

ماده۲۲-در صورتیکه مؤسس یا مؤسسان به دلایل موجهی قصد تعطیل و انحلال مرکز را داشته باشند مراتب را باید ذکر دلایل و مستندات لازم حداقل سه ماه قبل از اقدام به تعطیلی به دانشگاه/دانشکده مربوطه گزارش نمایند.

تبصره۱ -دانشگاه/دانشکده موظف است هرگونه تغییرات مشروحه در مورد کلیه مراکـز فیزیـوتراپی تحت نظارت خود را بطور مستمر به وزارت گزارش نماید.

تبصره۲ -در صورت تعطیل یا انحلال مرکز، وزارت هیچگونه مسئولیتی در مقابل اشخاص حقیقـی یـا حقوق نخواهد داشت.

فصل چهارم) شرح وظایف مؤسس یا مؤسسین:

ماده۲۳ -وظایف موسس یا موسسین عبارتند از:

الف) آماده نمودن مرکز فیزیوتراپی برای پذیرش بیمار و ارائه خدمات حـداکثر ظـرف مـدت یکسـال پس از صدور پروانه تأسـیس توسـط کمیسـیون قـانونی وزارت و گـزارش آن بصـورت کتبـی بـه دانشگاه/دانشکده مربوطه جهت بازدید، تائید نهایی و صدور پروانه بهره برداری ، در صورت عـدم راه اندازی در زمان مشخص شده پروانه تأسیس لغو می گردد.

ب) معرفی مسئول یا مسئولین فنی جویای کار به دانشگاه های علوم پزشکی برای هر نوبت کاری

تبصره۱ -رعایت مفاد آئین نامه اجرایی قانون اجازه تأسیس مطـب در مـورد بکـارگیری متخصصـین طب فیزیکی و توابخشی بعنوان مسئول فنی و یا جانشین وی الزامی است.

تبصره۲ -موسس در صورت تخلف مسـئول فنـی از وظـایف قـانونی و احـراز آن توسـط کمیسـیون قانونی می تواند تعویض وی را درخواست نماید.

تبصره۳ -درصورت عدم حضور مسئول فنی به هر دلیل موسس بایستی بلافاصله فرد واجـد شـرایطی را بعنوان مسئول فنی جدید یا جانشین وی به دانشگاه/دانشکده مربوطه معرفی نماید.

ج) پاسخگویی در برابر مراجع قانونی در همه موراد بجز مواردیکه به عهده مسئول فنی می باشد.

د) انتخاب و معرفی نیروی انسانی لازم واجد شرایط طبق نظر مسئول فنی از بین افـراد جویـای کـار مورد تائید دانشگاه

ه) نظارت بر حفظ شئون اخلاق پزشکی و اجرای مقررات مربوطه

و) کنترل و نظارت بر اجرای ضوابط ، مقررات و تعرفه هـای مصـوب وزارت جهـت تضـمین حسـن انجام امور مرکز.

ز) همکاری و ایجاد تسهیلات لازم برای بازرسی نمایندگان وزارت در هر زمان

ح) رعایت کلیه قوانین و مقررات ومفاد این آئین نامه درخصوص نحوه بکـارگیری افـراد و پرداخـت دستمزد آنان

ط) در صورت تخلف مسئول فنی از وظائف قانونی ، گزارش موضوع تخلف و دلائل آن بـه معاونـت درمان دانشگاه و درخواست موافقت با تغییر وی.

ی) برنامه ریزی و سازماندهی لازم جهت جلب رضایت مراجعین و رعایت منشور حقوقی بیماران.

ک) نظارت برحسن اجرای استانداردهای مربوط به تابلو و سرنسخه های مرکز و پزشـکان و رعایـت آنها.

ل) کنترل وضـعیت سـاختمان ، تجهیـزات، تأسیسـات و ایمنـی مرکـز و تـأمین تجهیـزات عمـومی و ملزومات مورد نیاز براساس استانداردهای مربوط

م) اخذ مجوز فعالیت از معاونت درمان دانشـگاه/دانشـکده مربوطـه بـرای پزشـکان متخصـص طـب فیزیکی و توانبخشی و فیزیوتراپیست های شاغل در مرکز براساس

دستورالعمل های موجود.

ماده۲۴ -در صورت تخطی از وظایف محوله ، مراتب بـا گـزارش دانشـگاه هـای علـوم پزشـکی در کمیسیون مطرح و درخصوص صلاحیت موسس تصمیمی گیری خواهد شد.

فصل پنجم) ضوابط نیروهای فعلی مرکز فیزیوتراپی:

ماده۲۵-افرادیکه در مراکز فیزیوتراپی به کار فنی مشغول می شوند به شرح ذیل هستند:

الف- مسئول فنی مرکز(مطابق ضوابط این آئین نامه).

ب-D.ph در رشته فیزیوتراپی

ج- کارشناس ارشد فیزیو تراپی

د- کارشناس و کاردانی فیزیو تراپ

ه- کاردان و کارشناس مدارک پزشکی و یا پرستاری (جهت پذیرش بیمار)

ماده۲۶ -مسئول فنی مراکز فیزیو تراپی باید دارای یکی از مدارک زیر باشد.

– تخصص طب فیزیکی و توانبخشی
– مدارک فیزیو تراپی (مطابق ماده ۴ این آئین نامه)

تبصره۱ :فیزیو تراپیست های متقاضی قبول مسئولیت فنی در مراکـز و بخشـهای فیزیـو تراپـی باید دارای شرایط زیر باشند:

الف) دارا بودن صلاحیت علمی مطابق ماده (۴ (این آئین نامه و انجام خـدمات قـانونی ( طـرح نیروی انسانی و خدمت نظام وظیفه عمومی)

ب) برای قبول مسئولیت فنی در شهرستانهای( تهران-کـرج، مشـهد، اصـفهان ، شـیراز، تبریـز ) داشتن حداقل ۲ سال سابقه اشتغال بکار تمام وقت در رشته فیزیو تراپی دریکـی از مؤسسـات، نهادها و یا ارگانهای دولتی- خصوصی و یا خیریه مجاز به تائید دانشگاه/دانشکده ذیربط

تبصره۲ -سابقه کار برای کارشناسان ارشد حداقل یکسال و در مقاطع بالاتر نیـازی بـه سـابقه کار نمی باشد.

تبصره۳ -مدت خدمت نظام وظیفه و طرح نیروی انسانی پس از فراغـت از تحصـیل در رشـته مربوطه جزء سابقه کار محسوب می گردد.

ج) فرزندان و همسران شهدا و جانبازان ۵۰ %و بـالاتر و همسـران و فرزنـدان آنـان بـا انجـام خدمات قانونی و یا معافیت از آن، بدون احتساب سنوات خدمتی مزبور می تواننـد نسـبت بـه تأسیس و قبول مسئولیت فنی مؤسسات و بخشهای فیزیو تراپی اقدام نمایند.

د) جانبازان تا ۴۹ %به ازاء هر درصد جانبازی از ۱۵ روز خدمات لازم جهـت احتسـاب سـابقه کار معاف می باشند.

ه) هر ماه حضور داوطلبانه رزمنده در جبهه و همچنین هر مـاه اسـارت آزادگـان معـادل۲ مـاه خدمت بعنوان سابقه کار احتساب می گردد.

ماده۲۷ -مسئول یا مسئولان فنی که توسط موسس یا موسسان برای هر نوبت کـاری( صـبح و عصر) به دانشگاه های علوم پزشکی معرفی می شوند پس از احراز صلاحیت و صـدور پروانـه مسئولیت فنی برای آنان می توانند کار خود را شروع نمایند.

تبصره۱ -با توجه به ضرورت حضور و نظارت مستمر مسئول فنی در مرکز فیزیو تراپـی کلیـه متخصصین واجد شرایط مجاز به اشتغال در زمان قبول مسئولیت فنـی خـود در محـل دیگـری (مطب، بیمارستان و…) مجاز به فعالیت نیستند. مجوز فعالیت همزمان نیز صادر نمی گردد.

تبصره۲ -موسس یا موسسان به شرط دارا بودن شـرایط مسـئول فنـی مـی تواننـد بـه عنـوان مسئول فنی پس از صدور مجوز لازم عمل نمایند. هر فرد میتواند بعنوان مسئول فنـی حـداکثر دو نوبت کاری در شبانه روز فعالیت نماید.

ماده۲۸ -مسئولان فنی مکلف به رعایت شرایطی هستند که توسط وزارت تعیین شـده و یـا در آینده ابلاغ می گردد.

ماده۲۹ -هر مسئول فنی می تواند مسئولیت فنی یک مرکز فیزیو تراپی(اعم از دولتـی یـا غیـر دولتی) را حداکثر در دو نوبت کاری بعهده گیرد.

فصل ششم) شرح وظایف مسئول یا مسئولین فنی:

ماده ۳۰ -مسئول فنی مرکز فیزیو تراپی به کسی گفته مـی شـود کـه ضـمن داشـتن تخصـص مربوطه ، پروانه مسئولیت فنی برابر قوانین و مقررات بنام او صادر شده باشـد. دخالـت وی در امور مرکز براساس مفاد مندرج در پروانه مسئولیت فنی و دستورالعمل هـای منـدرج در آئـین نامه می باشد.

تبصره- احراز صلاحیت مسئول یا مسئولین فنی مراکز فیزیو تراپی براساس شـرایط منـدرج در این آئین نامه به عهده دانشگاههای علوم پزشکی می باشد.

ماده۳۱ -اهم وظایف مسئول و مسئولان فنی مرکز عبارتند از:

الف) حضور مستمر و فعال درساعات تعیین شده و قبول مسئولیت فنی مرکـز و پاسـخگویی در قبال تمامی اقدامان فنی انجام شده

ب) نظارت بر نحوه ارائه خدمات درمانی و ارتقاء سطح کیفی توسط کادر فنـی مرکـز و ابـلاغ تذکرات لازم به آنان

ج) بررسی و اعلام صلاحیت کارکنان فنی شاغل در مرکز

د) تهیه و تنظیم برنامه کاری قسمتهای مختلف مرکز و نظـارت برحسـن انجـام درمـانی در در ساعات تعیین شده

ه) نظارت بر کیفیت و قابل استفاده بودن تجهیزات و ملزومات مرکز

و) نظارت بر تهیه ، تنظیم و نگهداری پرونده پزشکی کلیه بیماران مراجعه کننده و نیز بررسـی شرح حال و دستورات پزشکی مندرج در آن و تذکر به مسئولین مربوطه در صورت تخطـی از موازین علمی و فنی

ز) نظارت برحسن اجرای اسنانداردهای مربوط به تـابلو و نیـز سرنسـخه هـای مرکـز و ارائـهپیشنهادات لازم به موسس

ح) تهیه و تنظیم گزارش عملکرد و آمار و اطلاعات مربوط به فعالیتهای مرکز به تفکیک نـوع خدمات درمانی و ارسال به وزارت یا دانشگاه/ دانشـکده هـای ذیـربط از طریـق برنامـه نـرم افزاری اعلام شده بطور مستمر(حداقل ۶ ماه یکبار)

ط) مسئول یا مسئولان فنی موظفند نسبت به گزارش مواردی از بیماریهای واگیر و غیرواگیـر که لیست آن توسط وزارت یا دانشگاه/ دانشکده تعیین می گردد با رعایت اصل امانتداری بـه مراجع قانونی ذیربط اقدام نمایند.

ی) ابلاغ تذکرات فنی به کارکنان شاغل و نیز مؤسس یا موسسـان مرکـز و پیگیـری اقـدامات اجرائی و در صورت تخطی اعلام مراتب به دانشگاه /دانشکده های ذیربط

ک) رعایت و اجرای کلیه مقررات و دستورالعمل های وزارت و نیز مـوازین اسـلامی ،اخلاقـی ،فنی و نظارت بر حسن اجرای آن

ماده۳۲ -حضور مسئول فنی در مرکز فیزیو تراپی در هر دو نوبـت کـاری ضـروری اسـت. در صورتی که به هر علت مسئول فنی در مدت محدود نتواند شخصا” در ساعات مقرر در مرکـز حضور داشته باشد، باید به اطلاع و موافقت دانشگاه فـردی واجـد شـرایط و صـلاحیت را بـه صورت موقت به عنوان قائم مقام یا مسئول فنی جایگزین ، تعیین نماید. ولی بهرحـال اقـدامات مسئول فنی جانشین، رافع مسئولیت فنی صاحب پروانه نخواهد بود.

ماده۳۳ -مسئول فنی می تواند در هر سال به مدت ۳ مـاه فـردی واجـد شـرایط را بـه عنـوان جانشین خود به عنوان مسئول فنی موقت به دانشگاه مربوطه معرفی نماید. در موارد ذیـل ایـن مدت می تواند به بیش از ۳ ماه افزایش یابد:

– مأموریتهای آموزشی، فرصتهای مطالعاتی و اداری که به تائید وزارت رسیده باشد.

– بیماری مسئول فنی که وی مجبور به ترک شهر و یا شهرستان محل کار خود بـرای مـدت بیش از زمان ذکر شده نماید( با تائید دانشگاه ذیربط)

تبصره۱ -در صورتیکه مسئول فنی فیزیو تراپی کسی را معرفی ننماید، موسس باید فرد واجـد شرایط دیگری را به عنوان مسئول فنی به دانشگاه مربوطه معرفی نمایـد. در طـول ایـن مـدت جانشین مسئول فنی عهده دار کلیه وظایف مربوطه خواهد بود.

تبصره۲ -درصورتیکه غیبت مسئول فنی بیش از ۳ ماه بطول انجامد کمیسیون قانونی مـی توانـد بـه پیشنهاد موسس و تائید دانشگاه های علوم پزشکی پروانه دائم برای مسئول فنی جانشـین یـا شـخص دیگری صادر نماید.

ماده۳۴ -متخصصینی که توسط مسئول فنی مرکز بعنوان همکار نیمه وقـت و یـا تمـام وقـت معرفـی می گردند پس از کسب مجوز مربوطه ذکر نام آنهـا روی تـابلو و اوراق تـا پایـان ادامـه همکـاری بلامانع است. این افراد نیز موظف به حضور در مرکز فیزیوتراپی در ساعات مقرر هستند.

ماده۳۵ -احکام مسئول فنی موقت مرکز فیزیوتراپی توسط معاون درمان دانشگاهها براساس ضـوابط و شرایط فوق الذکر صادر خواهد شد.

فصل هفتم) شرایط و ضوابط عمومی نحوه کار در مراکز فیزیوتراپی

ماده۳۶ -اعمال فیزیوتراپی در مرکز باید توسط فیزیوتراپیست و یا کاردان های فیزیـوتراپی صـاحب صلاحیت تحت نظر مسئول فنی مرکز انجام شود.

تبصره- کاردان های فیزیوتراپی مجازند فقط آن قسمت از اعمال فیزیوتراپی را که در حیطـه مـدرک علمی آنان باشد منحصرا” تحت نظر فیزیوتراپیست انجام دهند.

ماده۳۷ -فیزیوتراپیست ها و کاردان های فیزیوتراپی موظفند طبق نسخه و یا دستور پزشـک معـالج، خدمات فیزیوتراپی را برای بیماران انجام دهند.

تبصره- این گروه حق دخل و تصرف در نسخه و یا دستور پزشک معالج را ندارند و همچنین مجاز به صدور گواهی استراحت و تجویز دارو برای بیماران نخواهند بود.

ماده۳۸ -تشکیل پرونده (ضبط مشخصات کامل بیمار، نـام پزشـک و مراحـل سـیر بیمـاری و سـایر اطلاعاتی که وزارت و یا دانشگاه/دانشکده ها مشـخص مـی کننـد) ، بایگـانی و نگهـداری مـدارک ضروری حداقل به مدت ۳ سال برای هر یک از بیماران مراجعه کننـده در مرکـز فیزیـوتراپی الزامـی است.

ماده۳۹ -مراکز فیزیوتراپی موجود در کشور باید حداکثر ظرف مدت یک سال پس از تصویب وابلاغ رسمی این آئین نامه وضعیت خود را با شرایط آن تطبیق دهند.

ماده۴۰ -تمدید پروانه های تأسیس و مسئولان فنی مراکـز براسـاس قـانون آمـوزش مـداوم جامعـه پزشکی و ضوابط مربوطه خواهد بود.

ماده۴۱ -رعایت قانون وآئین نامه مرتبط با انطباق امـور پزشـکی بـا مـوازین شـرع مقـدس و کلیـه شئونات حرفه ای و اخلاقی در ارائه خدمات به بیماران ضروریست.

مـاده ۴۲ -نظـارت بـر کلیـه خـدمات مراکـز فیزیـوتراپی در سراسـر کشـور بـه عهـده وزارت و دانشگاه/دانشکده خواهد بود و در ارزیابی و ارزشیابی مراکز فیزیوتراپی رعایت تبصره های ماده ۱۵ الزامی است.

ماده ۴۳ -پذیرش بیمار باید براساس ظرفیت مرکز انجام گیرد و هیچگونه تفاوتی بـین بیمـاران بیمـه شده و آزاد وجود نداشته باشد.

تبصره- تجهیزات، فضا و نیروی انسانی مورد نیـاز نسـبت بـه تعـداد بیمـاران پـذیرش شـده توسـط کمیسیون قانونی مشخص و به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ خواهد شد.

فصل هشتم) تخلفات:

ماده۴۴ -در صورتیکه موسس یا مسئول فنی مرکز از ضـوابط و مقـررات مفـاد الزامـات و وظـایف موضوع این آئین نامه تخلف نمایند به نحو زیر اقدام خواهد شد:

الف) بار اول تذکر شفاهی با قید موضوع در صورتجلسه بازرسی محل توسط وزارت یا دانشگاه/دانشکده های ذیربط

ب) بار دوم اخطار کتبی توسط وزارت یا دانشگاه/دانشکده و اعلام مراتب به سازمانهای بیمه گر و سازمان نظام پزشکی

ج) در صورت تکرارتخلفات و عدم توجه به اخطارهای شفاهی و کتبی ، چنانچه اعمال انجام شده در قالب قانون تعزیرات حکومتی ( در امور بهداشتی و درمانی) مصوب سال ۱۳۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد موضوع به کمیسیون یاد شده و در سایر موارد به محاکم عمومی ارجاع خواهد شد.

تبصره: روشهای اجرای تصمیمات نهایی کمیسیون مذکور و آراء صادره از سوی مراجع قضایی اعم از تعطیلی موقت یا دائم موسسه ، ابطال پروانه، و… در کمیسیون قانونی بررسی و جهت اجرا به واحد های ذیربط ارجاع می گردد.

ماده۴۵ -این آئین نامه در ۸ فصل ، ۴۵ ماده و ۳۱ تبصره به استناد ماده ۲۴ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی ، دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب ۱۳۳۴ ) با اصلاحات بعدی) و بندهای ۱۱و۱۲و۱۳ ماده یک قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشک به تصویب رسید. از تاریخ ابلاغ آن، آئین نامه قبلی و کلیه آئین نامه های اصلاحی مترتب بر آن ملغی می گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *