فهرست
جستجو در سایت
ورود به صفحه فروشگاه
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف

سیناپردازش برای تمام نرم‌افزارهای مالی، اداری و اصناف و همچنین اپلیکیشن و وب اپلیکیشن به سفارش شما، طراحی اختصاصی انجام می‌دهد.

ورود به صفحه آموزش
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف
دانلود
پشتیبانی
سامانه پیامکی

آئین نامه تاسیس مرکز خدمات آمبولانس هوایی خصوصی

آئین نامه تاسیس مرکز خدمات آمبولانس هوایی خصوصی
راهنمای مطالعه

هدف: نظام مند نمودن تشکیل مراکز خدمات آمبولانس هوایی خصوصی، شفافیت و استاندارد سازی فعالیت های این مراکز، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه سلامت (انتقال ایمن بیماران)

مستندات قانونی مرتبط: اصل ١٣٨ قانون اساسی، ماده ٢۴ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی، دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال ١٣٣۴ و اصلاحات بعدی، بند ١١ قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب ١٣۶٧ و ماده ٨ قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب سال ١٣۶۵ هیئت محترم وزیران و اصلاحات سال ١٣۶۶ و ١٣٩١ و همچنین ماده ٣ اساسنامه سازمان اورژانس کشور

آئین نامه تاسیس مرکز خدمات آمبولانس هوایی خصوصی

ماده ١ – اختصارات و تعاریف:

اختصارات و تعاریف در این آیین نامه به شرح زیر است:

١-١”-مراکز خدمات آمبولانس هوایی خصوصی”: به مراکزی اطلاق میشود که طبق ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان اورژانس کشور، سازمان هواپیمائی کشوری، شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران و سایر نهادهای مرتبط و ذیربط در امور مراقبت و ایمنی پرواز و پس از اخذ مجوزهای لازم و قانونی (موافقت اصولی، پروانه تاسیس و مسئول فنی، مجوز فیزیکی و فنی، تاییدهای پروازی و … ) با هدف ارائه خدمات آمبولانس هوایی تاسیس می گردند.

٢-١”-پروانه های قانونی”: پروانه های مورد نظر در تاسیس این مراکز شامل پروانه تاسیس (پروانه بهره برداری) و مسئول فنی هستند که پس از تصویب کمیسیون موضوع ماده ٢٠ توسط قانون مربوط به مقررات امور پزشکی، دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال ١٣٣۴ و اصلاحات بعدی و اخذ مجوزهای تکمیلی از سایر نهادهای ذیربط جهت فعالیت مرکز، توسط سازمان اورژانس کشور صادر می گردد.

٣-١”-وزارت”: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

۴-١”-سازمان”: سازمان اورژانس کشور

۵-١”-دانشگاه / دانشکده”: دانشگاه / دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی

۶-١”-اورژانس پیش بیمارستانی”: اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه / دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی

٧-١”-کمیسیون قانونی”: کمیسیون تشخیص امور پزشکی موضوع ماده ٢٠ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال ١٣٣۴ و اصلاحات بعدی

٨-١”-موسس”: موسس / موسسین حقیقی و یا حقوقی

٩-١”-مرکز”: مرکز خدمات آمبولانس هوایی خصوصی

١٠-١”-مرکز خدمات آمبولانس هوایی خصوصی”: مرکزی که به صورت شبانه روزی و طبق ضوابط و مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان و پس از اخذ مجوزهای قانونی شامل موافقت اصولی پروانه تاسیس و پروانه مسئولین فنی با هدف ارائه خدمات آمبولانس هوایی و جهت انتقال ایمن بیماران تأسیس و تابع مفاد این آییننامه و سایر مقررات ذیربط می باشد.

ماده ۲ -شرایط عمومی موسس:

١-٢ افراد حقیقی: دارای مدرک در یکی از رشته های پزشکی عمومی و متخصص در رشته های پزشکی بالینی که دارای مدارک و شرایط عمومی زیر باشند:

الف) دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

ب) متدین به یکی از ادیان رسمی کشور

ج) گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و پزشکی

د) گواهی تندرستی و عدم اعتیاد

ه) گواهی پایان طرح و تعهدات قانونی

و) ارائه تصویر آخرین مدرک تحصیلی معتبر

ز) ارائه تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی

ی) ارائه درخواست کتبی جهت تاسیس مرکز آمبولانس هوایی خصوصی با اعلام منطقه جغرافیایی مورد نظر به سازمان توسط موسس یا موسسین

٢-٢ افراد حقوقی: شرکتهای خصوصی بیمارستانی، شرکت های تعاونی خدمات بهداشتی، درمانی موسسات خیریه ( با تایید دفتر امور خیریه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)

ماده٣- شرح وظایف آئین نامه تاسیس مرکز خدمات آمبولانس هوایی خصوصی:

١-٣ -حمل و نقل هوایی ایمن بیماران بصورت متمرکز و مستقل و یا در قالـب قـرارداد بـا مراکـز درمانی کشور، به منظور جابجایی بیمار بین مراکز درمانی شهری و یا بین شهری برابر مجوز خاص با رعایت مقررات ناوبری کشور جمهوری اسلامی ایران و ایکائو

تبصره١ :انتقال بیماران اورژانس از صحنه حادثه (و موارد مشابه) صرفا” بنا بـه درخواسـت سازمان اورژانس کشور یا اورژانس پیش بیمارستانی، توسط مراکز آمبولانس هوایی خصوصی صورت خواهد پذیرفت.

تبصره٢ :مراکز خدمات آمبولانس هوایی خصوصی به هیچ وجه حق حمل جسد را ندارند.

٢-٣ – انتقال بیماران مرگ مغزی جهت اهداء عضو و انتقال اعضای اهدایی

٣-٣ – ارسال لیست اسامی گروه آمبولانس هوایی و برنامه های اجرایی آتی و آمار فعالیتهـای انجـام شده مرکز و شرح دقیق مسیرهای پرواز و زمان دقیق اجرای آن بهمراه لیست کامل بیمـاران و مـوارد انتقال یافته، بطور هفتگی و ارائه به سازمان و سایر نهادهای کنترل کننده کشوری و لشـگری و انتظـامی و اخذ مجوزهای موردی پرواز با ذکر دقیق اسامی افراد شرکت کننده در هر مأموریت پروازی.

۴-٣ -ارائه گزارش تمامی ماموریتها بر اساس فرمت ارسالی از طرف سازمان الزامی می باشد.

تبصره: سازمان اختیار کامل دارد تا در جریان تمامی مراحل ماموریت هوائی قرار گرفته و کل فرایند ماموریت را کنترل نماید.

۵-٣ -رعایت کلیه شئون اخلاقـی و حرفـه ای کارکنـان و گـروه پـرواز و رعایـت محرمانـه بـودن اطلاعات عملکرد و اطلاعات مربوط به بیماران و مصدومین انتقال یافته و عدم واگذاری اطلاعـات به افراد حقیقی و حقوقی غیرمجاز.

۶-٣ -اجرای مأموریت آمبولانس هوایی در این مراکز بایـد براسـاس درخواسـت مأموریـت و برابـر ضوابط پرواز مجاز و طبق فرمهای مأموریت و مورد تائید مسئول فنی پزشکی و مسئول فنی ایمنی و مراقبت پرواز انجام پذیرد و هرگونه استفاده از این امکانات بر خلاف مفاد آئین نامه آمبولانس هوایی و یا تردد از فضاهای هوایی ممنوعه ، اکیدا” غیر مجاز می باشد.

٧-٣ -در زمان بروز حوادث و سوانح غیر مترقبه ملی و یا طبیعی و بحرانها و یا شرایط ویـژه، ایـن مراکز موظف به همکاری با اورژانس پیش بیمارستانی کشور و یا نهادهای معرفی شده توسط آنها می باشد.

٨-٣ -مراکز خدمات آمبولانس هوائی خصوصی مکلف به اجرای دستورالعمل های به روز شده و ابلاغی از طرف سازمان می باشند.

ماده۴- ضوابط تأسیس و شرایط اختصاصی مؤسس ، مسئول فنی:

١-۴ -موافقت اصولی برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که مجوز فعالیت و استفاده از بالگرد و یـا هواپیمـا را از مراجـع ذیصـلاح (وزارت راه شهرسازی ، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی وسایر دستگاههای مرتبط) را داشته باشند و صلاحیت آنها به تصـویب کمیسـیون قـانونی رسیده باشد توسط سازمان صادر می گردد.

تبصره١ : برای اشخاص حقوقی یا شرکتها ، شرکت تعاونی خدمات بهداشتی و درمـانی در صـورتیکه در اساسنامه آنان انجام امور مربوط به خدمات آمبولانس هوایی پیش بینی شده باشد، پروانه تأسیس یک مرکز اعطا می گردد.

تبصره٢ : به هر متقاضی واجد شرایط و صلاحیتدار، به شرط احراز شرایط، فقط پروانه تأسـیس یـک مرکز اعطا می گردد.

تبصره٣ : مراکز درمانی (خیریه، مردم نهاد، خصوصی و یا وابسته به نهادها و مؤسسات دولتی، نظامی و انتظامی دارای مجوزهای قانونی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) می توانند درخواست تأسیس مراکز خدمات آمبولانس هوایی خصوصی را ارائه نمایند.

٢-۴ -پروانه مسئول فنی پزشکی بنام پزشـک عمـومی و یـا پزشـک متخصـص و پـس از تصـویب کمیسیون قانونی تشخیص با رعایت سایر ضوابط و مقـررات صـادر مـی گـردد و حضـور مسئول فنی در کلیه نوبتهای کاری الزامی و ضروری است.

٣-۴ -ارائه مستندات شرکت ارائه کننده خدمات پروازی شامل AOC و COFA معتبر پرنده و پروانه معتبر برای مدیر عملیات و مدیر ایمنی برابر مقررات سازمان هواپیمائی کشوری جهت صدور پروانه تأسیس الزامی است.

۴-۴ -هر مرکز خدمات آمبولانس هوایی خصوصی حداکثر با دو شرکت ارائه کننده خدمات پروازی می تواند قرارداد منعقد نماید.

۵-۴ -در صورت غیبت مسئول فنی به مدت کمتر از سه ماه یک نفر جانشین بطور موقـت از طـرف مؤسس انتخاب و کتبا” به سازمان معرفـی می شود.

تبصره: در صورتی که غیبت مسئول فنی پزشکی بیش از سـه مـاه بطـول انجامـد وزارت بهداشـت، درمان و آموزش پزشکی پروانه مسئول فنی را لغو خواهد کرد.

۶-۴ -مدارک متقاضیان واجد شرایط تأسیس پس از بررسی از سوی سازمان جهـت طـرح موضـوع موافقـت اصـولی در کمیسیون قانونی، بـه وزارت بهداشـت، درمـان و آمـوزش پزشکی ارسال می گردد.

٧-۴ -پس از صدور موافقت اصولی، مؤسس موظف است ظرف یک سال پس از اخـذ مجـوز موافقـت اصولی نسبت به تهیه تجهیزات مورد نیاز و ارائه آمبولانسهای هـوایی اسـتاندارد ویا ارائه قرارداد خرید خدمات هواپیمائی با یک یا حداکثر دو شرکت معتبر و مورد تائید سازمان و اخـذ مجوزهـای لازم فیزیکی و پروازی از مراجع ذیربط و معرفی مسئولین فنی پزشکی اقدام و مراتـب را کتبـا” بـه اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه/دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی حوزه استقرار اعـلام و نسـبت بـه تـأمین پرسنل گروه پزشکی اقدام نمایند.

تبصره: بدیهی است در صورتی که مؤسس در مدت مقرر در موافقت اصـولی و برابـر مفـاد بنـد (۴-۵ ( و طبق قرارداد منعقده (قرارداد تأسیس) اقدام ننماید طبق آئین نامه اجرایی ماده ٨ قانون تشـکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مصوب جلسه ٢۶/۶/١٣۶۵ هیئت محترم وزیران و اصـلاحات مورخ ٢٨/١/١٣۶۶ ،موافقت اصولی صادره از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.

٨-۴ -پس از تائید و ارسال مدارک مربوطه از سوی سازمان مراتب فوق در کمیسیون قانونی مطرح و پس از تصویب، پروانه های تأسیس و مسئول فنی توسط سازمان اورژانس کشور صادر خواهد شد.

٩-۴ -جهت صدور پروانه تأسیس می بایستی ارائه مستندات شرکت خدمات هواپیمایی و بالگردی مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری تاسیس شده و یا طرف قرارداد با موسسه خدمات آمبولانس هوایی ارائه گردد. کلیه عملیات های پروازی ذیل مقررات سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران و کلیه پرسنل پروازی باید دارای مجوزهای معتبر باشند. ضمنا” تیم پزشکی نیز بایسـتی گواهی شرکت در آموزشهای ویژه (transport medical air=AMT(را داشته باشند و گواهی سلامت و توانائی انجام فعالیت در آسـمان را از مراکز مورد تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت نمایند. ضمن آنکه تجهیـزات و لوازم پزشکی مورد نیاز بایستی طبق لیست ابلاغی سازمان اورژانس کشور ارائه و مورد تائیـد کارشناسان مربوطه قرار گیرد.

تبصره: مدت اعتبار پروانه تأسیس آمبولانسهای هوایی، منطبـق بـا مـدت اعتبـار مجوزهـای صادر شده از شرکت هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران بوده و حداکثر به مدت ٢ سال می باشد.

١٠-۴ -پروانه تأسیس پس از رؤیت گواهی های مربوطه و پس از تائید صلاحیت مسئولین فنی پزشکی و تصویب کمیسیون قانونی توسط سازمان صادر می گردد.

١١-۴ -انتخاب و تغییر نام مرکز می بایسـت بـا اطـلاع و تایید سازمان و اخذ پروانه جدید باشد.

١٢-۴ -هرگونه جابجایی مکانی مرکز می بایست در چهارچوب ضوابط و مقررات آیین نامه و با اطلاع و موافقت سازمان و تصویب کمیسیون قانونی باشد.

١٣-۴ – رعایت کلیه ضوابط و مقـررات ابلاغـی از سـوی وزارت بهداشـت ، درمـان و آمـوزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای ذیربط در امر ایمنـی و مراقبـت پـرواز و رعایـت کریـ دور پروازی در محدوده  مجاز از سوی مراکز خدمات آمبولانس هوایی خصوصی الزامی است.

تبصره١ : مراکز آمبولانس هوایی خصوصـی موظفنـد ضـمن رعایـت میـزان تعرفـه مصـوب و ابلاغی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، در قبال اخذ وجه، رسید ارائه نمایند.

تبصره٢ : مراکز خدمات آمبولانس هوایی خصوصی موظفند جهت اجرای هـر مأموریـت هـوایی از سازمان اورژانس مجـوز اخـذ نموده و اجرای مأموریت صرفا” با حکم مأموریت و تائید هـر دو مسـئول فنـی (پزشـکی و ایمنـی و مراقبت پرواز)، مندرج در فرم مخصوص انجام پذیرد.

١۴-۴ -نظارت بر عملکرد درمانی مراکز خدمات آمبولانس هوایی برعهده سازمان اورژانس کشور بـوده و نظارت بـر مسـائل فنـی و ایمنی پرواز نیز برعهده سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه های کشور و مراجع ایمنی و امنیتی فرودگاه ها می باشد.

١۵-۴ -ارائه هر گونه اطلاعات و اخبار مربوط به تنـوع و کمیـت و کیفیـت و چگـونگی فعالیتهـای انجام شده به جز مراجع ذیصلاح اشاره شده در این آئین نامه اکیدا” ممنوع است.

١۶-۴ -در صورتی که مؤسس به دلایلی قصد انحلال و تعطیلی مرکـز را داشـته باشـد مـی بایسـتی مراتب را کتبا” به سازمان اعلام نماید.

١٧-۴ -در صورت عدم تائید هریک از مسئولین فنی پزشکی و یا مسـئولین فنـی و عملیات پـرواز و یـا عـدم موافقت توأم آنان مبنی بر عدم اجرای مأموریت و یـا احتمـال مخـاطره در اجـرای مأموریـت، انتقـال هوایی بیمار ممنوع می باشد.

١٨-۴ -مسئولین مراکز خدمات آمبـولانس هـوایی خصوصـی موظفنـد ضـمن همـاهنگی با مسئولین فنی و در صورت عدم حضور آنها نسبت به حضور جایگزین تائید شده آنان (وفق مقررات مندرج در شرایط مسئولین فنی) اقدام نموده و در صورت غیبـت هریـک از مسئولین فنی به هر نحو و عدم تأمین جایگزین مناسب می بایسـتی از اجـرای مأموریـت آمبـولانس هوایی خودداری نماید.

١٩-۴ -در صورت غیبت بیش از دو جلسه هریک ازمسئولین فنی ، میبایستی مراتب از سوی مؤسس این مراکز به سازمان واحد صادر کننده پروانه منعکس و ضمن درخواست لغو و ابطال پروانه نسبت به معرفی جایگزین مناسب نیز اقدام نمایند.

٢٠-۴ -مسئولیت رعایت تمامی قواعد و مقررات مربوط به قانون کار، سازمان تامین اجتماعی، بیمه هواپیما یا بالگرد و سرنشینان (بیمار و همراهان و پرسنل)، و مسئولیت مدنی بر عهده موسس یا موسسین می باشد.

ماده۵- ضوابط و شرایط مکان، تجهیزات ، آمبولانس و ملزومات:

١-۵ -هواپیما یا بالگرد که بعنوان آمبولانس هوایی مورد استفاده قرار می گردد باید دارای استاندارد ملی آمبولانس هوایی باشد.

الف) مسئولین فنی وپرسنل پزشکی باید اطمینان حاصل کنند که تجهیزات و دستگاههای پزشکی بر طبق چـک لیسـت کنترل به درستی کار می کنند وتجهیزات جایگزین در حین انجام عملیات در دسترس می باشد.

ب) کلیه تجهیزات و ملزومات بایستی بطور ایمن در جای مناسبی قرار گیرند.

ج) هریک از پرسنل پزشکی یک صندلی مخصوص خود به همراه کمربند ایمنی خاص داشته باشند.

د) بیمار می بایستی توسط کمربندهای مخصوص که وی را در جای خود فیکس می کنـد محافظـت گردد. این کمربندها می بایستی به سازه و بدنه هواپیما متصل بوده و قابلیت تغییر بـرای افـراد بـا وزنهـای مختلف را داشته باشد.

ه) محل قرار گیری افرادپزشکی و بیمار و تجهیزات بایستی بگونـه ای باشـد کـه در یـک حالـت اضطراری و تغییر ناگهانی سرعت به جلو روی فرامین هواپیما – بالگرد و یا خلبـان و کمـک خلبـان پرتاب نگردند.

و) آمبولانس هوایی می بایستی حداقل قابلیت حمل یک بیمار بدحال را بـا شـرایطی کـه ذکـر شـد داشته باشد.

ز) در صورت اقدام به حمل دو بیمار بد حال و بحرانـی بـه غیـر از فضـا مـی بایسـتی تجهیـزات پزشکی و پرسنل کافی در نظر گرفته شود.

ح) تخت ویژه بیمار در آمبولانس هوایی می بایستی از نظر ایمنی شرایط لازم را داشته و به سیسـتم سازه هواپیما – هلی کوپتر متصل باشد.

ط) تخت بیمار بایستی طول و عرض مناسب برای حمل بیمار را داشته باشد.

ی) تخت بیمار می بایستی استحکام لازم را داشته باشد تا انجام CPR بر روی آن امکان پذیر باشد. چنانچه برای CPRتخت خاصی پیش بینی شده است بایستی براحتی در دسترس باشد

ک) قسمت سر بیمار در روی تخت می بایستی قابلیت جابجایی تا حد ٣٠ درجه را داشته باشد.

ل) وسایل لازم برای محافظت گوش بیمار و تیم پزشکی از سر و صدای کـابین بـالگرد پـیش بینـی شده باشد.

م) سیستم روشنایی تکمیلی چنانچه نور داخل کابین برای مراقبت از بیمار کـافی نباشـد بایسـتی در نظر گرفته شود: یک سیستم مولد نور یا چراغ قوه قوی بایستی همراه تیم پزشکی باشد.

 -سیستم روشنایی داخل کابین بیمار باید بگونه ای باشد که با نور داخل کابین خلبـان و دسـتگاههای پروازی به ویژه در پروازهای شب تداخل ایجاد ننماید.

٢-۵ -شرایط فیزیکی و ساختمانی مرکز:

الف) شرکت ارائه کننده خدمات هوایی طرف قرارداد با موسسه خدمات آمبولانس هوایی می بایستی کلیه قوانین سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران را در حوزه مقررات پروازی رعایت کرده وهمچنین کلیه امور امنیتی را بامراجع ذیصلاح هماهنگی نماید.

ب) مرکز بایستی قابلیت سهولت دسترسی و اجـرای مأموریـت اورژانسـی در پـذیرش و انتقـال بیماران را دارا باشد.

ج) ساختمان مرکز بایستی دارای امکانات عمـومی و خـدماتی باشـد . امکانـات عمـومی شـامل (صوتی – تصویری- برق و تأسیسات سیستمهای بهداشـتی و فنـی مناسـب پرسـنل) پارکینـگ موقت و دائم – استراحتگاههای عمومی و اختصاصی- آشپزخانه- انبارهای عمـومی و تخصصـی دارو و تجهیزات مصرفی و سرمایه ای و نماز خانه، دفتر ریاست و اطاق اداری با حداقل ٨۵ متر مربع زیر بنا باشد.

د) دارا بودن حداقل سه خط تلفنی شهری یک طرفه و ٢۴ ساعته، با تجهیزات کامل مخابراتی با سیم و بیسیم که توسط اورژانس پیش بیمارستانی به مراکز اطلاعات تلفنـی شهری (١١٨ (رسما” اعلام خواهد شد.

ه) نصب دائمی تابلوی مرکز خدمات آمبولانس هوایی خصوصـی طبـق مـتن منـدرج در پروانـه تأسیس.

و) ساختمان باید قابلیت انجام امـور اداری- مخـابراتی و ارتباطـات جهـت پرسـنل و ارتباطـات اورژانس و فضای قسمتهای پذیرش و مدارک پزشکی و بایگانی را نیز دارا باشد.

ز) داشتن تائیدیه از اداره اماکن ناجا

تبصره١ :شرایط فیزیکی و کیفی ساختمان مرکز با توجه به وضعیت جغرافیـایی ، محـل و تعـداد آمبولانسهای هوایی و افراد کارگزار، با نظر کمیسیون بند (١-٣ ( قابل بررسی و تغییر می باشد.

تبصره٢ :مکاتبات اداره اماکن تحت عنوان کلی اداره اماکن نیروی انتظامی، منحصرا “توسط اورژانس پیش  بیمارستانی /سازمان قابل انجام می باشد.

تبصره٣ :مکاتبات اخذ ترافیکی- عدم ممنوعیت پرواز و کلیه موارد منـدرج در آئـین نامـه برابـر روال اداری نهادهای ذیربط انجام می پذیرد.

تبصره۴ :استعلام در مورد صلاحیتهای سه گانه ( فردی –انتظامی- ترافیکی) مؤسس یا مؤسسین و کارکنان مراکز خدمات آمبولانس هوایی خصوصی و مکـان مـذکور از اداره کـل نظـارت بـر امـاکن نیـروی انتظـامی و ادارات تابعـه در اسـتانها و ادارات اطلاعـات و سازمانهای هواپیمایی و سایر مراتب ذکر شده قبلی در آئین نامـه پـس از صـدور تائیدیـه نهـایی توسط اورژانس پیش بیمارستانی تجمیـع و تائیدیه نهایی از سوی آنها صادر خواهد شد.

٣-۵ -آمبولانس و ملزومات و تجهیزات:

الف) نوع هواپیما و بالگرد مورد استفاده در آمبـولانس هـوایی، ترجیحـا” یکـی از انـواعی کـه تاکنون در دنیا به عنوان آمبولانس هوایی مورد استفاده واقع شده اند و قابلیت استفاده بـه عنـوان آمبولانس هوایی را داشته باشـند.وشرکت سازنده استفاده از پرنده را جهت اجرای خدمات آمبولانس هوایی مجاز دانسته باشد.

تبصره١ :در حال حاضر تائید نوع هواپیما یا بالگرد مورد استفاده در انتقـال هـوایی بـا توجـه بـه شرایط جغرافیایی کشور جمهوری اسلامی ایران و حوزه جغرافیایی و آب و هوایی فعالیت آنها بـا توجه به ویژگیهای عملیاتی و فنی آنها صورت می پذیرد که از طریق معاونت استاندارد سـازمان هواپیمایی کشوری، سازمان ملی استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران و با هماهنگی سازمان اورژانس کشور و از طریـق اخـذ نظـرات کارشناسی سازمانهای مسئول صورت می پـذیرد. بنـابراین ارائه یـک نسـخه از تائیدیـه فنـی عملیاتی آمبولانس هوایی از سازمان هواپیمایی کشور بـه سازمان اورژانس کشورضروری است.

تبصره٢ :هر مؤسسه ارائه خدمات آمبولانس هوایی خصوصی حـداقل مـی بایسـتی دارای یکـی فروند بالگرد یا هواپیمای واجد تائیدیه فوق الذکر برای اعطای پروانه باشد.(و یک فروند نیز بـه عنوان جایگزین قابلیت تبدیل به آمبولانس هوایی را داشته باشد) و یا اینکه واجد قرارداد معتبر حداقل یک ساله با یک موسسه خدمات هواپیمائی شناخته شده و مورد تائید سازمان هواپیمائی کشوری باشد.

ب) کلیه شرایط منطبق بر آمبولانس زمینی که در آئین نامه آمبولانس خصوصـی ابـلاغ گردیـده در خصوص آمبولانسهای هوایی ملزم به رعایت می باشد.

ج) درج نام و لوگوی مرکز خدمات آمبولانس هوایی خصوصی در طـرفین پرنـده هـای آمبـولانس بـال ثابـت و بـال متحرک (بدون ذکر تبلیغات و پیامهای اضافه)

د) دارا بودن امکانات و تجهیزات امداد و نجات و انتقال هوایی به صورت پرتابل و ثابت و درج تعرفه اجرای خدمات آمبولانس خصوصی هوایی به تفکیک در محل دید مراجعین یا ارائه بعد از درخواست خدمت گیرندگان.

۴-۵ -استاندارد تجهیزات آمبولانس هوایی:

تجهیزات پزشکی و غیر پزشکی و اقلام داروئی آمبولانس هوایی باید بر اساس استاندارد ملی آمبولانس هوائی و همچنین آخرین دستور العملهای ابلاغی سازمان اورژانس کشور باشد.

تبصره: وسیله پرنده بایست به گونه ای باشد که پرسنل پزشکی جهت انجام مراقبتهای ALS و BLS دسترسی لازم و کافی به بیمار داشته باشد. هواپیمـا یـا بـالگرد مـی بایسـتی بـه لـوازم پزشکی مورد نیاز تجهیز شده باشد و ملاحظات زیر رعایت گردند:

باید اطمینان حاصل گردد کـه تجهیزات و تدارکات مورد نیاز براحتی در داخـل هواپیمـا در دسـترس بـوده و در مـوارد خـاص تجهیزات اضافی به سرعت در دسـترس قـرار گیـرد. بـه همـین منظـور بایسـتی اتـاق تـدارکات آمبولانس هوایی در نظر گرفته شود که اتاقی است در نزدیک محل پارک آمبولانس هوایی که بخشی از وسایل می تواند در آنجا موجود باشد.

ماده۶- تیم پزشکی آمبولانس هوایی:

١-۶ -ترکیب تیم پزشکی: تیم پزشکی در هر پرواز با سطح خدمات Critical Care دارای حداقل یـک پزشک پروازی بعلاوه یک نفر پرسـتار پـروازی دارای مجوز از سازمان اورژانس کشور می باشند.

٢-۶ -نظارت مستمر بر عملکرد درمانی مراکز خدمات آمبولانس هوایی بر عهده سازمان ویا نماینده قانونی آن بوده و نظارت بر عملکرد غیرپزشکی بر عهده نهادهای ذیصلاح مورد اشاره در آئین نامـه مـی باشد.

ماده ٧-سایر مقررات:

١-٧ -صلاحیتهای مسئول پزشکی: مسئول پزشکی سرویس آمبولانس هـوایی مـی بایسـتی از نظـر مهارتها ، دانش لازم، تجربه ، دوره های آموزشی گذرانده شده در ارتباط بـا انتقـال هـوایی بیماران ومصدومان واجد مهارتهای لازم مورد تائید سازمان باشد.

٢-٧ -هریک از اعضای تیم پزشکی پرواز می بایستی واجد شرایط فیزیکی و سلامت کامل جسمی و روحی برای انجام وظایف خود در پرواز بوده و گواهینامه مربوطه را از سازمان هواپیمـایی کشـوری دریافت نمایند.

٣-٧ -نوع پوشش کلیه افراد گروه پروازی و امداد و نجات هوایی می بایستی با پوشـش سرتاسـری متداول در یگانهای پروازی یکسان باشد و نشانه مخصوص در روی بـازو و سینه بهمـراه اتیکت با درج نـام و نام خانوادگی، مسئولیت و عنوان روی سینه .

۴-٧ -می بایستی نام مرکز بر روی لباس کارکنان و در دوطرف آمبولانسهای هوایی درج گردیـده و از درج هرگونه پیام اضافه و تبلیغی نیز باید خودداری نمود.

۵-٧ -مراکز خدمات آمبولانس هوایی خصوصی موظفند جهت اجرای هر مأموریـت هـوایی برابـر روال مجـوز اخذ نموده و اجرای مأموریت صرفا” با حکم مأموریت و تائید هر دو مسئول فنی ( پزشـکی ایمنـی و مراقبت پرواز) ، مندرج در فرم مخصوص انجام پذیرد.

۶-٧ -رعایت کلیه شئون فنی و اخلاقی و حرفه ای توسط کارکنان ضروریست و مسئول فنی موظف به حضور در کلیه نوبتهای کاری و کنترل مرکز بوده و مسئولیت پاسـخگویی بـه امـور و مشـکلات محتمل در هر نوبت کاری بعهده آنها می باشد.

ماده٨- تخلفات:

١-٧ -درصورتیکه دارنده پروانه تأسیس و یا مسئولین فنی مرکز خدمات آمبولانس هوایی خصوصی از ضوابط، مقررات و وظایف و الزامات و ممنوعیتهای موضوع آئین نامه و دستور العلهای مربوطـه تخطی نماید بسته به نوع تخلف به نحوه زیر با آنان برخورد قانونی خواهد شد .

الف) تذکر شفاهی با قید موضوع در صورتجلسه بازرسی مرکز آمبولانس هوائی خصوصی، توسط اورژانس پیش بیمارستانی ذیربط یا سازمان اورژانس کشور در محل.

ب) اخطار کتبی توسط سازمان یا نماینده آن، در صورت تکرار، ادامه تخلف و عدم توجه به تذکر.

ج) ارجاع موضوع به کمیسیون ماده ١١ قانون تعزیرات حکومتی در امور بهداشتی درمانی و سایر مراجع ذیصلاح قانونی در صورت تکرار و ادامه تخلف و عدم توجه به اخطار کتبی

د) صدور دستور تعطیلی موقت مرکز آمبولانس هوائی خصوصی به پیشنهاد اورژانس پیش بیمارستانی توسط سازمان و توقف پرواز آمبولانس هوائی، در صورت انجام تخلفات منجر به مخاطرات جانی برای بیمار و یا سایر اشخاص و یا اقدامات منجر به سلب اعتماد عمومی به نظام سلامت کشور.

ه) درخواست اورژانس پیش بیمارستانی مربوطه برای تعطیلی دائم موسسه و ابطال پروانه های مربوطه توسط کمیسیون قانونی، در صورت عدم توجه مرکز آمبولانس هوائی خصوصی به تعطیلی موقت و رفع نواقص و مشکلات اعلام شده.

٢-٧ -در صورتیکه دارنده پروانـه تأسـیس و یـا مسـئولین فنـی مرکـز خـدمات آمبـولانس هـوایی خصوصی از ضوابط و مقررات با مفاد الزامات و وظایف موضوع آئین نامه ( صرفا” در مباحث فنـی و پروازی و مباحث مرتبط و عدم رعایت حدود مجاز و حریم فضائی اجرای مأموریت و یا مراتب نقل و انتقال هوایی ) تخطی نمایند، مراتب براساس قوانین جاری و موضوعه و مطـرح از سـوی سـازمان هواپیمایی کشور – ناجا و سایر نهادهای ذیربط وامنیتی و ایمنـی و مراقبـت پـرواز ، قابـل پیگیـری و اقـدام خواهد بود و اشد برخورد قانونی را به همراه خواهد داشت.

این آیین نامه در ٨ ماده و١٨ تبصره تصویب وجایگزین آیین نامه قبلی (مصوب ١٣٧٨(خواهد بود واز تاریخ ابلاغ قابل اجرا بوده وملاک عمل می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *