فهرست
جستجو در سایت
ورود به صفحه فروشگاه
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف

سیناپردازش برای تمام نرم‌افزارهای مالی، اداری و اصناف و همچنین اپلیکیشن و وب اپلیکیشن به سفارش شما، طراحی اختصاصی انجام می‌دهد.

ورود به صفحه آموزش
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف
دانلود
پشتیبانی
سامانه پیامکی

اظهار نظر دفتر فنی در خصوص آثار مالیاتی تخفیف

راهنمای مطالعه

ظهار نظر دفتر فنی در خصوص آثار مالیاتی تخفیف

بازگشت به نامه شماره ۲۵۳/۲۸۱ د مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۰۶، در ارتباط با ابهامات مطروحه نظر مشورتی این معاونت را به آگاهی می رساند
۱ به طور کلی نامه شماره ۲۳۲/۲۲۲۸ / د مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۲۰ دفتر فنی و مدیریت ریسک مالیاتی به تفسیر واقعه مالی از جانب خریدار پرداخته و این امر فارغ از تفسیر واقعه مالی از سمت فروشنده بوده که در ابهامات ذکر شده در نامه آن اداره کل به آن پرداخته شده است.

۲ در خصوص ابهام اول با عنایت به نص صریح بند (الف) ماده (۱) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ و همچنین مفاد ماده (۲) قانون مذکور واگذاری کالا به غیر از طریق هر نوع معامله قانونی مشمول مالیات و عوارض قانون موضوعه میباشد. لذا عرضه کالاهای غیر معاف از هر طریق فارغ از نام و عنوان آن، توسط مودیان مشمول فراخوان نظام مالیات بر ارزش افزوده مشمول پرداخت مالیات و عوارض بوده و ماخذ محاسبه آن بر اساس مقررات ماده (۵) این قانون و تبصره های آن تعیین میشود.

در خصوص ابهام دوم همانگونه که در بند ۲ استعلام آن اداره کل آمده است به موجب دادنامه شماره ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۳۱۴۸۴۸۱ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۱ صادره از هیأت محترم تخصصی مالیاتی بانکی دیوان عدالت اداری، هدایای اعطایی مجزا از اعطای تخفیف دانسته شده است.

لیکن فارغ از تفکیک این دو مفهوم و همچنین فارغ از موضوع ذکر شده در بند ۱ این نامه در صورتی که مودی مدعی اعمال تخفیف در فروش و معامله خود باشد، پذیرش این امر با رعایت مقررات مربوطه از بند ۵ بخشنامه ۲۰۰/۹۸/۲۴ مورخ ۱۳۹۸/۰۳/۲۱ خواهد بود و در صورتی که مودی مدعی این امر باشد که اعطای هدایا از مصادیق هزینه تبلیغات یا بازاریابی میباشد پذیرش این امر با رعایت مقررات مربوطه از جمله مفاد مواد ۱۴۷ و به ویژه بند ۸ ماده ۱۴۸ قانون مالیاتهای مستقیم خواهد بود.

در پایان لازم به ذکر است رسیدگی به اسناد و مدارک و تشخیص ماهیت هزینه های ابرازی مودی و تطبیق ماهیت آنها با مفاد مقررات فوق الذکر به عهده اداره امور مالیاتی ذیربط میباشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *