فهرست
جستجو در سایت
ورود به صفحه فروشگاه
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف

سیناپردازش برای تمام نرم‌افزارهای مالی، اداری و اصناف و همچنین اپلیکیشن و وب اپلیکیشن به سفارش شما، طراحی اختصاصی انجام می‌دهد.

ورود به صفحه آموزش
نرم‌افزارهای مالی
نرم‌افزارهای اداری
نرم‌افزارهای اصناف
دانلود
پشتیبانی
سامانه پیامکی

ایجاد مقدمات لازم جهت اجرای تبصره ۲ ماده ۴

ایجاد مقدمات لازم جهت اجرای تبصره ۲ ماده ۴
راهنمای مطالعه

ایجاد مقدمات لازم جهت اجرای تبصره ۲ ماده ۴

احتراماً ضمن تبریک فرارسیدن ایام مبارک ماه ذی الحجه و آرزوی قبولی طاعات و عبادات جنابعالی، نظر به انتشار قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول مصوب ۱۴۰۳/۰۲/۲۶) مجمع تشخیص مصلحت نظام در روزنامه رسمی مورخ (۱۴۰۳/۰۳/۱۷) و ایضاً حسب ماده (۲) قانون مدنی اصلاحی (۱۳۴۸/۰۹/۲۸) قوانین پانزده روز پس از انتشار” در سراسر کشور لازم الاجرا است.

با عنایت به تبصره (۱) و (۲) ماده (۴) قانون صدرالذکر مبنی بر دفاتر اسناد رسمی موظفند هنگام ثبت هر گونه نقل و انتقال راجع به عین عرصه و اعیان و یا حق واگذاری محل حق کسب و پیشه یا سرقفلی یا حقوق ناشی از موقعیت تجاری و اداری اعم از اینکه توام با انتقال مالکیت باشد.

یا جدا از آن مالیات نقل و انتقال قطعی املاک را به ماخذ ارزش معاملاتی به نرخ پنج درصد (۵) و مالیات نقل و انتقال حق واگذاری محل را به ماخذ وجوه دریافتی اعلامی مالک یا صاحب حق در تاریخ انتقال به نرخ دو درصد (۲) محاسبه و نسبت به اخذ آن از ذی نفع از طریق سامانه پرداخت الکترونیک اقدام و مشخصات آن را در سامانه ثبت الکترونیک اسناد قید نمایند.

تبصره ۱- در صورتی که وجوه دریافتی اعلامی معامله حق واگذاری محل کمتر از بیست و پنج برابر ارزش معاملاتی ملک موضوع ماده (۶۴) قانون مالیات های مستقیم باشد رقم مذکور ماخذ محاسبه مالیات است.

تبصره ۲ وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است میزان ارزش معاملاتی املاک موضوع ماده (۶۴) قانون مالیاتهای مستقیم را به صورت آنی از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد به دفاتر اسناد رسمی اعلام نماید در غیر این صورت سردفتر مجاز به تنظیم و ثبت سند معامله بوده و سردفتر و منتقل الیه تعهدی در خصوص مالیات نقل و انتقال ملک ندارند.

با توجه به اینکه فرآیند ایجاد مقدمات لازم جهت اجرای قانون بطور مستمر در قوه قضائیه و با مدیریت معاون اول محترم حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای خلیلی با تشکیل جلسات مشترک با دستگاههای اجرایی و نظارتی در حال پیگیری است.

لذا دستور فرمایید برنامه ریزی و تمهیدات لازم جهت اجرای به موقع تکلیف محوله در ماده فوق الذکر بعمل آید بدیهی است این سازمان آمادگی تمام و کمال جهت برگزاری جلسات مشترک با هدف تسهیل و تسریع در تحقق اهداف مقنن در این زمینه را داشته و یقیناً این مهم تا حصول نتایج مطلوب با جدیت هرچه تمام تر استمرار خواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *